poniedziałek, 10 stycznia 2011

Wewnątrzszkolny Program Przeciwdziałania Przemocy i Agresji

Wewnątrzszkolny Program Przeciwdziałania Przemocy i Agresji
W Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi nr 1 w Kłodzku
-Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej,
- Konwencja o Prawach Dziecka,
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
- Rozporządzenie z dnia 7 stycznia2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, placówkach,
- Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich z dnia 26 pażdziernika 1982 r.
- Statut Szkoły,
- Program Wychowawczy Szkoły.
2. Agresja i przemoc w szkole.
Przemoc to wykorzystanie swojej przewagi nad drugim człowiekiem (fizycznej, emocjonalnej). Cechą charakterystyczną przemocy jest nierównowaga sił.
  Agresją jest każde zamierzone działanie, które ma na celu wyrządzenie komuś szkody, straty, bólu. Agresja pośrednia to ignorowanie poleceń i zakazów. Agresja werbalna przejawia się aroganckimi, obraźliwymi wypowiedziami. Agresja przemieszczona to np.: trzaskanie drzwiami, rzucanie przedmiotami, pisanie po ławkach, ataki na rówieśników.
3. Przyczyny agresywnych zachowań uczniów tkwią w domu rodzinnym, w grupie rówieśniczej    i koleżeńskiej, w mediach oraz są uwarunkowane czynnikami biologicznymi. Oto one:
- stosowanie agresji i przemocy przez rodziców,
- brak jasnych granic dotyczących zachowań dziecka,
- brak ciepła i zainteresowania sprawami dziecka,
- niewłaściwy sposób komunikowania się  nauczyciela z uczniem,
- zbyt duże wymagania nie uwzględniające możliwości dziecka,
- niesprawiedliwe traktowanie i ocenianie uczniów,
- brak jasnych reguł życia szkolnego,
-  brak indywidualnej odpowiedzialności za popełniane czyny,
- brak konsekwencji nauczyciela w egzekwowaniu przyjętych norm,
- akty przemocy w mediach nie pokazują cierpienia i krzywdy ofiar,
- zaburzona dynamika przebiegu procesów nerwowych przejawiająca się w postaci nadpobudliwości psychoruchowej.
4. Formy agresji i przemocy:
a) fizyczna: bicie, kopanie, popychanie, podcinanie, plucie, wymuszanie pieniędzy, zamykanie w pomieszczeniach, niszczenie własności.
b) słowna: przezywanie, wyśmiewanie, obrażanie, plotkowanie, obgadywanie, namawianie się, grożenie, szantażowanie.
c) bez użycia słów i kontaktu fizycznego: wrogie gesty, miny, izolowanie, manipulowanie związkami przyjaźni.
5. CELE PROGRAMU:
a) wzrost poczucia bezpieczeństwa uczniów w szkole,
b) eliminowanie zachowań agresywnych i przemocy wśród młodzieży,
c) integracja uczniów w szkole i wzmocnienie poczucia więzi,
d) zwiększenie świadomości konsekwencji zachowań agresywnych,
e) zapewnienie uczniom i rodzicom pomocy w sytuacjach kryzysowych,
f) przygotowanie młodzieży do odpowiedzialnego zachowania się w trudnych sytuacjach.
6. Metody pracy:
- warsztatowe
- grupowe
- aktywne
- indywidualne
- gry i zabawy
7. Zaplanowane działania

Cele operacyjne
Sposoby realizacji
Odpowiedzialni
Zadania edukacyjne:

1. Uczeń zna swoje prawa i obowiązki.
2. Zna procedury postępowania w przypadku łamania obowiązujących zasad.

1. Godziny wychowawcze: zapoznanie uczniów z prawem wewnątrzszkolnym.
2. Konkurs „Czy znam prawo wewnątrzszkolne”.
3. Pogadanka przeprowadzona przez funkcjonariusza policji: „Konsekwencje prawne stosowania przemocy”.
4. Szkolenie dla rodziców przeprowadzone przez policję: „Odpowiedzialność karna nieletnich dopuszczających się przemocy”
5. Szkolenie rady pedagogicznej: „Zachowanie wobec ucznia agresywnego lub stwarzającego zagrożenie dla siebie i innych”


Wychowawcy

Samorząd uczniowski

Pedagog szkolny


Pedagog szkolny



Pedagog szkolny
Zadania alternatywne

1. Uczeń zna swoich kolegów.
2. Wychowawca zna swoich wychowanków.


1. Objęcie uczniów klas I specjalną     opieką i wyeliminowanie zjawiska tzw.
„fali”. Organizacja tzw. „Otrzęsin”, które wprowadzają nowych uczniów do społeczności szkolnej.
2. Godziny wychowawcze dotyczące problemu agresji i przemocy oraz sposobu radzenia sobie z nimi.
3. Apel porządkowy: „Co to jest przemoc i jak zachować się wobec niej.”
4.  Program profilaktyczny:  „Sposoby likwidowania agresji słownej”.
5. Ogólnoszkolna debata: „Jak przeciwdziałać przemocy i agresji w    naszej szkole” z udziałem rodziców.
6. Konkurs „Klasa bez przemocy.”
7. Powołanie  Rzeczników Praw Ucznia


Pedagog szkolny




Wychowawcy


Samorząd uczniowski

Pedagog szkolny

Samorząd uczniowski


Samorząd uczniowski
Samorząd uczniowski
Zadania integracyjne

1. Uczeń potrafi rozpoznać uczucia innych.
2. Uczeń ma zaufanie do dorosłych.

1. Szkolne imprezy integracyjne dla uczniów i rodziców.
2. Promowanie prawidłowych relacji rówieśniczych i korekta agresywnych zachowań w ramach świetlicy socjoterapeutycznej.
3. Uruchomienie Skrzynki Zaufania.
4. Natychmiastowa reakcja na każdy przejaw agresji.


Wychowawcy

Pedagog szkolny



Pedagog szkolny
Pedagog szkolny


8. Sposoby sprawdzenia:
- analiza ilościowa zdarzeń konfliktowych w dokumentacji szkoły,
- analiza zdarzeń z interwencją policji,
- analiza kontaktów z kuratorami sądowymi.
1. Akty prawne stanowiące podstawę działań profilaktycznych realizowanych w szkole: